انقلاب دیجیتالی قابلیت‌های جدیدی را هم برای مشتری و هم برای شرکت‌های فعال در بازار خلق کرده است:
۱) افزایش چشمگیر قدرت خریدار:
امروزه تنها با یک کلیک، خریداران می‌توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه کرده و پاسخ‌های خود را در کسری از ثانیه دریافت کنند. دیگر نیازی به رانندگی تا فروشگاه و پارک، انتظار در صف اتوبوس و جر و بحث با فروشندگان نیست.
۲) دسترسی به انواع بیش‌تری از کالاها و خدمات:
امروزه خریداران می‌توانند تقریبا هر آنچه را که می‌خواهند از طریق اینترنت سفارش دهند .
۳) کسب اطلاعات فراوان در مورد تقریبا همه چیز:
در مورد کالاها می توان به کوچکترین جزییات هم دسترسی پیدا کرد و کالاها را با هم از لحاظ قیمت و مشخصات با یکدیگر مقایسه کرد و سپس در هر زمان دلخواه اقدام به خرید نمود در صورتی که فروشگاه ها امکان این موضوع وجود ندارد
۴) سهولت بیش‌تر در سفارش دادن، روابط متقابل و تحویل گرفتن سفارش:
مشتریان امروزی می‌توانند از خانه، دفتر کار و حتی از طریق تلفن همراه، به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی هفت روز هفته سفارشات خود را ارایه بدهند و در ضمن این محصولات در کم‌ترین زمان به دست آن‌ها می‌رسد.
۵) قابلیت تبادل نظر در مورد محصولات و خدمات:
امروزه مشتریان می‌توانند با ورود به کانال های خصوصی گفت‌وگو (telegram & whatsApp) در برخی حوزه‌های مورد علاقهء مردم به مبادلهء اطلاعات و عقاید بپردازند.قابلیت‌هایی که پدیدهء اینترنت برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
الف) شرکت‌ها می‌توانند کانال‌های اطلاعات و فروش جدیدی (از طریق اینترنت) با دسترسی جغرافیایی گسترده‌تر ایجاد کنند تا از طریق آن به اطلاع‌رسانی و ترفیع محصولات و کسب و کارشان در سراسر جهان بپردازند. از مجرای به راه انداختن وب سایت، شرکت‌ها می‌توانند محصولات، کسب و کار، فرصت‌های شغلی و دیگر اطلاعات مورد علاقهء بازدیدکنندگان را ارایه کنند. برخلاف آگهی‌ها و بروشورهای سابق، اینترنت به شرکت ها این امکان را می‌دهد که حجم زیادی از اطلاعات را انتقال دهند.
ب) شرکت‌ها می‌توانند درباره  بازار، مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه و رقبا اطلاعات کامل‌تر و غنی‌تری را به دست آورند. آن‌ها همچنین می‌توانند تحقیقات بازاریابی را از طریق اینترنت و با ترتیب دادن گروه‌های کانون، ارسال پرسشنامه و جمع‌آوری داده‌های اولیه از چندین طریق مختلف به انجام برسانند.
۴) شرکت‌ها قادرند ارتباطات دو‌طرفه با مشتریان بالفعل و بالقوه داشته باشند و در ضمن مبادلات کارآتری داشته باشند. .
۵) شرکت‌ها می‌توانند به ارسال آگهی‌ها، کوپن‌های تخفیف، نمونه‌ها و اطلاعات به مشتریانی باشند که این اقلام را تقاضا کرده‌اند و یا اجازهء‌ارسال آن‌ها را به شرکت‌مزبور داده‌اند.
۶) شرکت‌ها می‌توانند محصولات و خدمات خود را با استفاده از اطلاعات پایگاه داده‌ها دربارهء تعداد بازدیدکنندگان از سایت و همچنین تناوب بازدید، برای مشتریان درخواستی کنند.
۷) شرکت‌ها قادر به بهبود خرید، استخدام، آموزش و ارتباطات داخلی و خارجی (حتی بین‌المللی) هستند.
۸) شرکت‌ها می‌توانند به وسیلهء مقایسهء قیمت‌های رقبا در اینترنت، صرفه‌جویی معتنابهی داشته باشند و نیز با خرید از مزایده‌ها، همچنین بسیاری از آن‌ها در حال فراهم آوردن محصولات آموزشی اینترنتی هستند که می‌توانند به وسیلهء آن کارکنان، ‌واسطه‌ها و نمایندگی‌ها را با هزینهء کم‌تری آموزش دهند.
۹) شرکت‌ها با صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌در هزینه و در حالی که دقت و کیفیت خدمات خود را بهبود می‌دهند در پشتیبانی و عملیات خود ترقی می‌کنند.